Mijn kind heeft een beperking

plezierEr zijn talloze termen in omloop voor de beperking van een kind: ziekte, aandoening, afwijking, beschadiging, handicap ….. maar het liefste praat ik over de mogelijkheden van een kind.

Als een kind geboren wordt met een lichamelijk probleem  is het mogelijk dat dit van invloed is op zijn ontwikkeling. De kinderfysiotherapeute heeft als doel om dit lichamelijke probleem zo min mogelijk van invloed te laten zijn op de ontwikkeling van het bewegen. Dus zoekt de kinderfysiotherapeute naar het kind zijn mogelijkheden en werkt samen met de ouders aan het aanleren en verbeteren van bewegingsvaardigheden. Het kan zijn dat in de loop van het eerste /tweede jaar een ontwikkelingsachterstand zichtbaar wordt, waarvan de oorzaak (nog) onbekend is. Ook dan kan de kinderfysiotherapeute dan van groot belang zijn voor de motorische ontwikkelingsstimulering.  lees verder bij werkwijze

Met welke  beperkingen/ mogelijkheden heeft deze praktijk kinderfysiotherapeutische ervaringen opgedaan:

• Cerebrale Parese (hersenbeschadiging door zuurstof tekort)
  • Hersenvliesontsteking
  • Pontocerebellaire hypoplasie
  • Spina Bifida
  • Downsyndroom
  • Idic 15 syndroom
  • Pitt hopkins syndroom
  • Rett syndroom
  • Prader willi syndroom
  • Ziekte van Charcot-Marie-Tooth
  • Spierziekten: ziekte van duchenne,
  • Ziekte van Strümpell
  • Contactstoornis: autisme
  • Psychomotore retardatie
  • Prematuur of  dysmatuur, te lichte of te vroeg geboren baby’s
  • Gezonde baby’s met een voorkeurshouding naar een kant
  • Veel huilende en /of gespannen baby’s.
  • Zich overstrekkende baby’s strekken.
  • billenschuivers
  • Erbse parese ten gevolge van de bevalling.
  • chronische aandoeningen aan de luchtwegen (CF).
  • orthopedische afwijkingen : heupdysplasie, klompvoeten, wervelkolomafwijkingen
  • zintuiglijke prikkelverwerking problemen: onrustig, hyperactief, te rustig, weinig of niets aanraken met de handen, hypersensitief,  extreem schrikken van geluiden, alles in de mond blijven stoppen.
  • motor-planing problemen: wel kunnen maar niet weten hoe?, onhandig,  geen volgorde van handelen, geen ideeën, dyspraxie